Huishoudelijk-regelement

Artikel 1
Toelating van leden

  1. Zij die als lid tot de vereniging willen toetreden, vermelden bij
    hun schriftelijke aanmelding hun naam, adres, postcode,
    woonplaats, e-mail adres en tel. nr.. Bij een aanmelding als
    gezinslid/jeugdlid wordt de naam van de partner c.q. het hoofdlid
    vermeld.
  2. Naam, adres en woonplaats van de in het eerste lid bedoelde
    personen worden zo spoedig mogelijk in de nieuwsbrief van de
    vereniging gepubliceerd met de mededeling, dat de leden binnen
    twee weken na verschijning schriftelijk en gemotiveerde
    bezwaren tegen de toelating van een of meer aspirant-leden aan
    het bestuur kenbaar kunnen maken. Het bestuur overweegt deze
    bezwaren bij zijn beslissing betreffende de toelating.
  3. De secretaris deelt het bestuursbesluit in geval van niet-toelating
    zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de betrokkene mede waarbij
    de motieven meegedeeld worden, die het bestuur tot zijn
    beslissing hebben geleid. Het bestuursbesluit wordt ook aan
    eventuele bezwaarden schriftelijk medegedeeld.
    In geval van toelating staan de statuten en het huishoudelijk
    reglement gepubliceerd op de website: www.shilohshepherds.nl

Artikel 2
Opzegging, ontzetting en schorsing
1.Indien het bestuur voornemens is, een besluit tot opzegging,
ontzetting of schorsing te nemen als bedoeld in de artikel 5 van de
statuten, dan stelt het bestuur het betrokken lid tijdig tevoren
schriftelijk onder opgave van redenen van dit voornemen in
kennis.

  1. Het betrokken lid kan binnen twee weken bij het bestuur een
    bezwaarschrift tegen het in het eerste lid bedoelde voornemen
    indienen.
  2. Het lid wordt voorts mondeling door het bestuur gehoord als dat
    in het bezwaarschrift wordt gevraagd. Het bestuur kan ook
    anderen horen alvorens te besluiten. In spoedeisende gevallen kan
    het bestuur besluiten voor de behandeling van het bezwaarschrift,
    doch niet dan nadat het betrokken lid is gehoord, dan wel de
    gelegenheid heeft gehad te worden gehoord.

Artikel 3
Voorzitter

  1. De voorzitter bevordert de behartiging van de belangen van en de
    goede gang van zaken in de vereniging.
  2. Hij leidt, behoudens het bepaalde in artikel 13 lid 1 en 15 lid 2 der
    statuten, de Algemene Vergaderingen en de vergaderingen van
    het bestuur. Hij handhaaft in de vergaderingen de statuten en
    reglementen van de vereniging en houdt ook buiten de
    vergaderingen toezicht op deze handhaving.
  3. Hij bepaalt de volgorde van behandeling van zaken tijdens de
    vergadering, zolang de vergadering zelf daarover geen besluit
    neemt.
  4. Hij handhaaft de orde in de vergadering.
  5. Hij ondertekent samen met de secretaris de notulen van alle
    vergaderingen en de belangrijke uitgaande brieven.

Artikel 4
Secretaris

  1. De secretaris voert de correspondentie van de vereniging,
    ondertekent alle uitgaande brieven en legt de belangrijke
    uitgaande brieven ter beoordeling en medeondertekening aan de
    voorzitter voor.
  2. Hij maakt, behoudens het bepaalde in artikel 39 der statuten, de
    notulen van de Algemene Vergaderingen en van de
    bestuursvergaderingen. Hij zendt de notulen van een
    bestuursvergadering zo spoedig mogelijk na die vergadering in
    concept aan alle bestuursleden en agendeert de behandeling
    daarvan voor de eerstvolgende bestuursvergadering. Hij
    ondertekent de notulen na, eventueel gewijzigde, vaststelling
    samen met de voorzitter en neemt de eventueel door het bestuur
    aangebrachte wijzigingen tevens op in de notulen van de
    vergadering waarin tot deze wijzigingen werd besloten.
  3. Hij draagt in overleg met de voorzitter zorg voor de opstelling van
    de agenda’s en alle bijbehorende stukken voor de Algemene
    Vergaderingen en de bestuursvergaderingen en ziet toe op tijdige
    verzending daarvan.
  4. Hij doet in iedere bestuursvergadering mededeling van alle
    ingekomen brieven. Aan het bestuur gerichte of voor het bestuur
    bestemde, maar bij andere bestuursleden ingekomen brieven,
    worden onverwijld door deze bestuursleden aan de secretaris
    doorgezonden.
  5. Hij draagt zorg voor het bijhouden van een overzichtelijk archief,
    waarin naast alle inkomende, een afschrift van alle uitgaande
    correspondentie en alle vergaderstukken en notulen, ook alle
    overige voor de vereniging van belang zijnde stukken worden
    opgenomen.
  6. Hij draagt zorg voor het voortdurend en nauwkeurig bijhouden
    van een ledenregister, waarin de namen, adressen en het soort
    lidmaatschap van alle leden zijn opgenomen. Dit register is voor
    alle leden bij de secretaris ter inzage.
  7. Hij draagt er door registratie van de in een Algemene Vergadering
    aanwezige stemgerechtigde leden en door andere maatregelen
    zorg voor, dat bij eventuele stemmingen ieder aanwezig
    stemgerechtigd lid op zo doelmatig mogelijke wijze één stem kan
    uitbrengen.
  8. Hij stelt het jaarverslag zo tijdig samen, dat dit na vaststelling
    door het bestuur overeenkomstig artikel 14 lid 1 van de statuten
    kan worden uitgebracht.
  9. Het bestuur kan besluiten, dat een deel der werkzaamheden van
    de secretaris door een ander lid van het bestuur of, onder toezicht
    en verantwoordelijkheid van de secretaris, door een lid buiten het
    bestuur zal worden verricht volgens een werkverdeling die de
    goedkeuring van het bestuur behoeft.

Artikel 5
Penningmeester

  1. De penningmeester ziet, behoudens het bepaalde in het zevende
    lid, toe op het doen van alle ontvangsten en uitgaven der
    vereniging. Hij zorgt voor een tijdige inning van de jaarlijkse
    contributie der leden.
  2. De penningmeester behoeft voorafgaande toestemming van het
    bestuur voor het doen van uitgaven tot een hoger bedrag dan
    waartoe door het bestuur is bepaald.
  3. De penningmeester is bevoegd, namens de vereniging bewijzen
    van ontvangst te ondertekenen. Hij kan deze bevoegdheid echter
    voor concreet omschreven ontvangsten tot ten hoogste een door
    het bestuur daartoe te bepalen bedrag delegeren aan de beheerder
    van een dagelijkse kas als bedoeld in het zevende lid.
  4. De penningmeester houdt nauwkeurig boek van alle ontvangsten
    en uitgaven en van alle andere gegevens die van belang kunnen
    zijn voor de uitvoering van artikel 14 van de statuten.
  5. Hij stelt de begroting, onderscheidenlijk de balans en de staat van
    baten en lasten zo tijdig samen, dat deze na vaststelling door het
    bestuur overeenkomstig artikel 14 van de statuten kunnen worden
    uitgebracht. In de begroting worden naast de ramingen voor het
    nieuwe jaar ook de ramingen voor het voorafgaande jaar en de
    uitkomsten van het laatst afgesloten jaar vermeld. In de staat van
    baten en lasten worden naast de uitkomsten van het betreffende
    jaar ook de ramingen voor dat jaar en de uitkomsten van het
    voorafgaande jaar vermeld.
  6. Het bestuur kan bepalen, dat andere bestuursleden dan de
    penningmeester of leden van een door het bestuur ingestelde
    commissie bevoegd zijn tot het doen van ontvangsten en uitgaven
    tot ten hoogste een daartoe door het bestuur te bepalen bedrag, en
    belast zijn met het beheer van de daaruit voortvloeiende
    dagelijkse kas, een en ander voor zover dit direct verband houdt
    met hun specifieke bestuurs- of commissietaak. Het saldo van een
    dergelijke kas mag niet meer bedragen dan een daartoe door het
    bestuur bepaald bedrag; het meerdere wordt onverwijld aan de
    penningmeester afgedragen. De beheerder van een dagelijkse kas
    is voor zijn beheer verantwoording schuldig aan de
    penningmeester. Hij houdt daartoe nauwkeurig boek van alle
    ontvangsten en uitgaven en van alle andere gegevens die de
    penningmeester noodzakelijk acht en verschaft de penningmeester
    daarvan een overzicht zo dikwijls deze dat gedaan, in de boeken
    der vereniging worden verantwoord.

Artikel 6
Bestuursvergaderingen

  1. Het bestuur vergadert als de voorzitter of tenminste de helft van
    de andere zittende bestuursleden dit wenselijk acht.
  2. De bestuursleden worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd,
    tenminste twee weken tevoren van de door de voorzitter bepaalde
    dag, uur en plaats van de vergadering in kennis gesteld.
  3. De agenda, vermeldende de te behandelen onderwerpen, en
    eventuele toelichtende stukken worden, spoedeisende gevallen
    uitgezonderd, zo tijdig aan alle bestuursleden toegezonden dat
    deze zich op verantwoorde wijze op de vergadering kunnen
    voorbereiden.
    4.Indien het tweede en derde lid niet in acht zijn genomen of het
    betreffende onderwerp in de agenda niet duidelijk is omschreven,
    dan kan tijdens de vergadering slechts een besluit worden
    genomen indien tenminste twee/derde van het aantal zitting
    hebbende bestuursleden aanwezig is en met het nemen van een
    besluit instemt. Over alle besluiten wordt zo nodig mondeling
    gestemd, nadat de voorzitter het voorstel waarover gestemd moet
    worden, duidelijk heeft geformuleerd. De volstrekte meerderheid
    is behaald indien tenminste één stem meer vóór dan tegen het
    voorstel is uitgebracht, waarbij blanco stemmen niet worden
    meegerekend.

Artikel 7
Einde bestuurslidmaatschap
Ieder die ophoudt lid van het bestuur te zijn, is verplicht binnen
twee weken na het einde van zijn bestuurslidmaatschap alle onder
hem berustende verenigingsstukken en eigendommen van de
vereniging behoorlijk geordend aan zijn opvolger of aan een
ander daartoe door het bestuur aan te wijzen bestuurslid over te
dragen. Het bestuur kan deze termijn verlengen.

Artikel 8
Commissies/Werkgroepen
De leden van commissies/werkgroepen worden door het bestuur
benoemd. Zij kunnen te allen tijde door het bestuur worden
geschorst en ontslagen. Een door het bestuur ingestelde
commissie kan te allen tijde door het bestuur worden opgeheven.

Artikel 9
Kascommissie; tussentijds onderzoek

  1. De kascommissie is te allen tijde bevoegd, hetzij op verzoek van
    het bestuur hetzij uit eigen beweging, een tussentijds onderzoek in
    te stellen. Artikel 14 lid 3 der statuten is op een dergelijk
    tussentijds onderzoek van overeenkomstige toepassing.
  2. Een tussentijds onderzoek wordt in ieder geval ingesteld wanneer
    een aftredend penningmeester de boekhouding en de kas en
    waarden aan zijn opvolger overdraagt.
  3. De kascommissie brengt van een tussentijds onderzoek
    schriftelijk verslag aan het bestuur uit.

Artikel 10
Algemene Vergaderingen; agendapunten en voorstellen

  1. De Algemene Vergadering kan geen besluiten nemen over een
    onderwerp, dat niet duidelijk in de agenda als te behandelen
    agendapunt is omschreven.
  2. Van brieven die aan de Algemene Vergadering zijn gericht, wordt
    in de eerstvolgende Algemene Vergadering bij de behandeling
    van het agendapunt ‘Ingekomen stukken’ mededeling gedaan. Zij
    vormen geen onderwerp van beraadslaging indien zij niet
    afzonderlijk als te behandelen agendapunt op de agenda zijn
    vermeld of met een ander agendapunt verband houden, tenzij de
    vergadering anders besluit. De Algemene Vergadering kan echter
    ook in dat geval niet afwijken van het eerste lid.
    3.Ieder lid kan tijdens de vergadering over één agendapunt niet
    vaker dan twee maal het woord voeren, tenzij met toestemming
    van de voorzitter of van de vergadering.
    4.Ieder stemgerechtigd lid kan tijdens de vergadering een voorstel
    van orde doen. Een dergelijk voorstel betreft de wijze van
    behandeling van de agenda of van een agendapunt.
    5.Ieder stemgerechtigd lid kan tijdens de vergadering een duidelijk
    omschreven voorstel indienen betreffende een agendapunt dat aan
    de orde is. Het voorstel vormt slechts onderwerp van
    beraadslaging indien het door tenminste vier andere aanwezige
    stemgerechtigde leden wordt ondersteund.
    6.Ieder stemgerechtigd lid kan tijdens de vergadering een
    amendement indienen. Een amendement behelst een duidelijk
    omschreven voorstel tot wijziging van een voorstel dat aan de
    orde is. Het amendement vormt slechts onderwerp van
    beraadslaging indien het door tenminste vier andere aanwezige
    stemgerechtigde leden wordt ondersteund.
    7.Ieder stemgerechtigd lid kan tijdens de vergadering een motie
    indienen. Een motie behelst een duidelijk omschreven voorstel
    om een oordeel uit te spreken of een verzoek te doen. De motie
    vormt slechts onderwerp van beraadslaging indien deze door
    tenminste vier andere aanwezige stemgerechtigde leden wordt
    ondersteund. Een motie die niet betrekking heeft op een bepaald
    agendapunt, kan bij de rondvraag worden ingediend.
    8.Indien in een aangenomen motie aan het bestuur gevraagd wordt
    iets te doen of na te laten, het nemen van besluiten daaronder
    begrepen, dan beraadt het bestuur zich in de eerstvolgende
    bestuursvergadering en maakt zijn genomen besluit zo spoedig
    mogelijk in een digitale nieuwsbrief bekend. Indien het bestuur
    besluit aan de motie geen gevolg te geven, is het verplicht het
    onderwerp op de agenda voor de eerstvolgende Algemene
    Vergadering als te behandelen agendapunt te vermelden.

Artikel 11
Algemene Vergaderingen; stemmingen

  1. Een in een Algemene Vergadering uitgebrachte stem is ongeldig,
    indien de keuze van het betreffende lid daaruit naar het oordeel
    van de voorzitter of, als een stembureau is gevormd, naar het
    oordeel van het stembureau niet duidelijk en ondubbelzinnig
    blijkt.
  2. Een schriftelijke stemming is ongeldig, indien meer stemmen zijn
    uitgebracht dan er stemgerechtigde leden aanwezig zijn en het
    verschil op de uitslag van de stemming van invloed kan zijn.

Artikel 12
Algemene Vergaderingen; orde
De voorzitter kan aan een lid dat tijdens de vergadering
onfatsoenlijke taal gebruikt of zich op andere wijze misdraagt, na
waarschuwing het recht ontnemen om bij het betreffende
agendapunt of gedurende de gehele vergadering verder het woord
te voeren. Bij herhaald wangedrag kan de voorzitter het lid het
recht ontnemen de vergadering verder bij te wonen.

Artikel 13
Contributie

  1. Nieuwe leden die na één juli als lid worden toegelaten, betalen de
    helft van de contributie van het lopende verenigingsjaar en de
    contributie voor het nieuwe verenigingsjaar.
  2. Artikel 7 van de statuten is hierop van overeenkomstige
    toepassing.

Artikel 14
Representatie

  1. De leden wekken tegenover derden niet de indruk dat zij de
    verenging representeren, tenzij zij deel uitmaken van het bestuur
    of door het bestuur uitdrukkelijk tot representatie zijn gemachtigd.

Artikel 15
Nieuwsbrief

  1. Het bestuur bevordert, dat tenminste twee maal per jaar een
    digitale nieuwsbrief als orgaan van de vereniging verschijnt.
  2. Het bestuur benoemt een redactiecommissie, bestaande uit een
    bestuurslid als gedelegeerde van het bestuur, aangevuld met
    leden die geen lid zijn van het bestuur.
  3. Het bestuur bepaalt binnen de grenzen van de begroting de
    omvang en vormgeving van het clubblad na overleg met de
    redactiecommissie.
  4. De redactiecommissie bepaalt de inhoud van de nieuwsbrief met
    inachtneming van het in dit artikel bepaalde. Zij beslist bij
    meerderheid van stemmen over de plaatsing van artikelen en
    andere bijdragen. Staken de stemmen, dan wordt geacht tot
    plaatsing te zijn besloten.
    5.Indien de plaatsing van een door een lid ingezonden bijdrage
    wordt geweigerd, dan wordt de kopij binnen twee maanden na
    inzending aan de inzender teruggezonden onder opgave van de
    reden van weigering. Indien het betrokken lid zich met deze
    weigering niet kan verenigen, dan kan hij zich ter zake schriftelijk
    tot het bestuur wenden. Het bestuur neemt zo mogelijk in zijn
    eerstvolgende vergadering een beslissing en deelt deze schriftelijk
    en gemotiveerd mee aan de inzender en aan de
    redactiecommissie. Indien het bestuur alsnog tot plaatsing besluit,
    is de redactiecommissie tot plaatsing verplicht. Zij kan echter
    onder verwijzing naar het bepaalde in dit lid tot uitdrukking
    brengen, dat plaatsing onder verantwoordelijkheid van het bestuur
    geschiedt.
    6.In de nieuwsbrief worden in ieder geval vermeld:
    a. de namen en adressen van de bestuursleden;
    b. de door het bestuur ingestelde commissies en het
    correspondentieadres van deze commissies;
    c. mededelingen van het bestuur en van de commissies;
    d. verslagen van de evenementen.
  5. Het advertentietarief wordt door het bestuur bepaald. Het bestuur
    beslist omtrent de plaatsing van advertenties.

Artikel 16
Website

  1. Het bestuur bevordert, een goed onderhouden website welke naast
    de nieuwsbrief zal bestaan.
  2. De website zal regelmatig updates ondergaan welke onder
    verantwoording vallen van het bestuur.
  3. De website bevat in ieder geval
    a. de namen en e-mailadressen van de bestuursleden;
    b. de door het bestuur ingestelde commissies en het
    correspondentieadres van deze commissies;
    c. de meest recente statuten en huishoudelijke reglementen;
    d. verslagen van evenementen;
    e. de meest recente rasstandaard van de Shiloh Shepherd
    e. de mogelijkheid online het lidmaatschapsformulier in te vullen
    en te verzenden

Artikel 17
Vergoedingen

  1. De leden van het bestuur genieten ten laste van de vereniging een
    vergoeding voor noodzakelijk gemaakte reis- en verblijfkosten,
    porti en telefoonkosten.
  2. De vergoeding voor reiskosten wordt gebaseerd op de kosten van
    openbaar vervoer, tenzij de reis doelmatiger per auto kan worden
    gemaakt, in welk geval per gereden kilometer een bedrag wordt
    vergoed, dat door de Algemene Vergadering wordt bepaald. De
    overige vergoedingen zijn gelijk aan de werkelijk gemaakte
    kosten.
  3. Het bestuur kan voor de te vergoeden verblijfkosten maxima
    bepalen. Voor meerdaagse reizen en voor reizen naar het
    buitenland is voorafgaande toestemming van het bestuur nodig.
  4. De kosten moeten schriftelijk gedeclareerd worden in het jaar
    waarin zij zijn gemaakt. De penningmeester gaat niet tot
    uitbetaling over dan nadat de declaratie door de voorzitter of, als
    het de voorzitter zelf of een niet-bestuurslid betreft, door een
    ander daarvoor het meest in aanmerking komend bestuurslid voor
    akkoord is mede ondertekend.
  5. Het bestuur kan bepalen, dat dit artikel ook van toepassing is op
    leden van commissies en op anderen die ter uitvoering van een
    bestuursopdracht kosten hebben gemaakt.

Artikel 18
Introductie
Ieder lid kan met toestemming van de voorzitter één persoon
introduceren bij bijeenkomsten en vergaderingen, tenzij het
bestuur heeft bepaald dat voor een bepaalde bijeenkomst of
vergadering introductie niet is toegestaan.

Artikel 19
Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin de wet, de statuten en dit reglement niet
voorzien, beslist het bestuur. Over zijn beslissing legt het bestuur
desgevraagd verantwoording aan de Algemene Vergadering af.